fredag 19 november 2010

Tusen och en sagosjalar

En gammal idé behöver inte vara en dålig idé. Jag har länge tänkt sticka stora (och lite mindre) trekantssjalar på sagotema. Jag har berättat om de första tidigare. Och jag har i blygsam skala fortsatt lite då och då så nu är de några fler. Och min belöning kom nu när Bohusläns museum har en utställning som heter Tusen och En Midvinterfest. Vernissage lördagen den 22/11. Utställningen pågår till den 9/1-2011. Jag ska vakta två gånger lite senare så jag ska ta lite bilder. Så länge visar jag upp sjalarna.



Denna bruna breda och korta sjal heter "Hans och Greta". Den är slätstickad i ett gammalt tunt öglegarn i ull som jag skaffade i början på 60-talet. Det var inte nytt och modernt då heller. Som kontrast till det ögliga är prickarna stickade i strävt 2-trådigt ullgarn. Som alla förstår så är detta peppakakshuset i sagan med all nonstop-knappar att knapra på.
Jag har mer sjalar klara att visa i kommande inlägg och i morgon ska jag sticka klar Tingeling som kommer att bli superfin. Vissa plagg är man mer nöjd med, eller hur?
Jag måste också någon gång bli nöjd med mitt sätt att plåta sjalar. Alltså de ska fotograferas i skogen uppspända mellan grenar med späda lövknoppar, eller i full sommargrönska, eller färgsprakande höstlöv eller rimfrostgnistrande med bleka solstrålar. Någon gång! Tills dess håll till godo med soptunnan på ena sidan och kompostbingen på andra. :-)

Inga kommentarer: