måndag 10 september 2012

Höstens första stickade mössa

Vad sägs om en härlig och färgstark mössa nu när hösten nalkas och det blåser om öronen? För att det inte ska bli för varmt för vi har ju i alla fall +grader så är mössan mönsterstickad med små regelbundna hål.




 
 
Jag vill presentera Phyllis. Hon är stickad av restgarner i bomull med ett tunnare garn i den breda resårkanten och ett lite tjockare garn i själva baskerdelen. Beroende på garntillgång och garnkvalitet så blir Phyllis lite olika stor i olika färger. Ibland räcker nystanet till hela baskern men om det inte gör det så fortsätter jag med nästa nystan i färgnyansen. Så blir alla olika trots att jag stickar med samma stickor och efter samma beskrivning. Fiffigt, va. Eftersom jag har så svårt att sticka flera av samma sort som är precis lika. Och dessutom kan jag ju utnyttja alla riktigt små garnstumpar som blivit över.

Inga kommentarer: