söndag 20 april 2008

Man får vara glad när det blev som det blev när det inte blev som det skulle

Helgen som gått skulle jag ha haft mina underbara 2-åriga tvillingbarn är hos mig från hämta på dagis på fredag till sena söndag eftermiddag. Men barnen fick en intensiv maginfluensa så transport med spårvgn och tåg var inte att tänka på. Både deras föräldrar och jag fick ändra på helgens planering. För min del blev det då förstås stickning. Framför allt Gladys men också Alma barn. och planering av Hedda och Florence.

Som jag tidigare berättat så var bottenfärgen jag använder i Gladys på upphällningen och jag hade tre alternativ att välja mellan. Jag valde att chansa. Livet ska väl vara lite spännande. Sörsta anledningen till det var att jag i mitt lager hittade ett annat bomullsgarn som visserligen var av ett annat märke och något tunnare men så exakt i färg att ingen människa skulle märka något om jag inte säger något. Jag bestämde mig också för att fortsätta med ränderna även ovanför ärmintagningen, där jag tidigare tänkt ha enfärgat, för att spara några varv.Kruxet med dettta blev att leta upp ytterligare 5 färger som passar in. Gladys är nu färdigstickad och det är bara montering och kanter och fästa trådar kvar. 27 randfärger i olika bomullsgarner av skiftande märke, kvalitet, tjocklek och tid i lagret blev det + den rosa bottenfärgen som var en rest efter en stor julklappsbeställning. Visst ser det spännande ut. Själva Gladys kommer så småningom. Jag brukar samla ihop till ett par monteringsdagar.



Så här går det till när jag sätter igång e stickning som Gladys. Jag vet att jag ska ha en visning och när den ska vara. Jag beslutar att den ska bestå av 10 klänningar i bomull, som alla är av en modell som ett ärmlöst knälångt linne men samtidigt helt olika med variationer i färg, sticksätt och detaljer. Dessutom ska de se bra ut tillsammans. OK. Har jag tillräckligt mycket av något garn som passar. Javisst ett tråkigt matt babyrosa - vad kan jag göra för att det ska bli kul. Sticka in tätt med ränder i olika färger så att man inte tänker på det rosa. Eftersom Annika har instickade resårstickade ränder så fick det bli rätstickade ränder på Gladys. Eftersom Annika har en resårstickad kant nertill så fick det bli fåll med vikkant på Gladys. eftersom Bella har fåll mel hålvarv fick det bli ett rätstickat varv på Gladys. OK. Rota fram hela bomullslagret och leta färger.Sen är det bara att börja sticka. Jag stickar all ränder först så att det bara är att plocka in efterhand som plagget växer fram.

Nu Gladys är de rosa-cerise-lila nyanser förvanlade till det som ska bli Florences blommor och de gröna nyanserna ligger i korgen tillsammans med flera andra gröna som ska bli Hedda. Mer om dem kommer.

2 kommentarer:

OttoPippi sa...

Men hur blev det då???? Gick det att använda det nya garnet - jag menar syns det????

Så roligt att du skriver "mina underbara 2-åriga tvillingbarn" (och inte tvillingbarnbarn :-) :-) :-) :-))

Kraaaam Lisa!!!

Katrin sa...

Garnet räckte:-) reserven blir kanter runt hals och ärm och syns inte - om jag inte talar om det förstås.

De är mina tvillingbarn även om jag är mormor och de är så underbara precis som sin mamma eller menar jag mormor:-)