torsdag 19 februari 2009

FAIR FASHION? del 2

Som jag skrev i går så har jag skickat in två team till utställningen Fair Fashion? på Nordiska museet. Så idag vill jag berätta om team Lisbet.



Team Lisbet består av pannband med blomma, halsvärmare långa pulsvärmare och nedvikta benvärmare i vitt med vridna volanger i olika röda nyanser och oblekt.
Det kritvita garnet är ett tunt garn av okänt ursprung i någon konstgjord kvalitet. Jag har köpt det på loppis för några år sedan i en påse med vita nystan. Det visade sig när jag öppnade påsen att det var garn av två helt olika kvaliteter en torr och en luddig. Någon hade dessutom börjat virka "mormorsrutor" av det luddiga men gett upp. Jag har som bottenfärg använt det torra som var nystat dubbelt och det var för mig en alldeles lagom tjocklek.
Både det naturvita och de röda som jag stickat med i volangerna är restgarner. Jag har använt 5 olika röda färger av olika kvaliteter som alla var rester från höstens mösskollektion. Det rosaaktiga räckte inte fullt ut till benen så där blev det bara 4 volanger och en färg var egentligen två olika garner men så snarlika i färg att det gick bra ändå.
Det naturvita ullgarnet var 10 små och 2 lite större nystan av olika märken men med i stort sett samma grovlek. De är rester från 70- och 80-talen och så olika i färgnyanser att de inte kunde användas till ett enfärgat eller ens till ett slätstickat randigt plagg. Men så här - rätstickat och vridet och rynkat gick det väldigt bra trots byte mitt i varvet. De sista varven fick dessutom stickas i ett nytt garn.
Knappar från en 50-tals skjorta och utslitna, spruckna älsklingsskor avrundar.


Inga kommentarer: