lördag 14 februari 2009

Mera mössor i mängder

Jag fortsätter idag som jag slutade igår. Med samma mössa men i olika färger. Nu är det till och med i stort sett samma mössa men i olika sticksätt. Jag börjar med Gustava. Hon är rätstickad i tjockt "torrt" ullgarn - det är det enda att säga om denna 70-talsmössa.

RÖD

BLÅ

GUL

Göta är i stort sett samma modell som Gustava, men slätstickad i ulligt mohairgarn också denna från 70-talet. Jag har upptäckt att jag stickade väldigt lite på 80-talet vad det nu kan bero på. Axelvaddarna kanske :-)




Tillbaka till nutiden. Hanna är visserligen några år gammal men hon kommer i alla fall från det här århundradet. Hanna är en jättebasker med tillhörande set av puls- och benvärmare som avslutas med flikar och smala halsdukar med moucher.


Från hösten 2008 kommer Irma. Irma är ett nytt försök att sticka i lung färgskala och det har väl lyckats bra? Vitt med fyra blå nyanser kan inte hetsa upp någon. Men fint blir det ändå tycker jag - faktiskt.



Mössor behöver ju inte bara vara en mössa om du förstår vad jag menar. Det kan till exempel vara ett pannband som Janet. De flesta bannband som jag stickat har varit del i ett kit men Janet är sig själv nog. Svart resårstickad med en vacker rätstickad blomma - det räcker en bra bit.
Själv har jag svårt att ha pannband på grund av mitt tunna ostyrsliga hår. Det åker upp och lägger sig i fåniga krokar ovanför pannbandet. Ser bara inte klokt ut. Men på alla andra är det fint med pannband.

1 kommentar:

Solveig Lövendahl sa...

Så otroligt mycket fina mössor du har gjort genom åren! Pannband funkar nog inte så bra på mig heller, men jag tycker Janets blomma är väldigt vacker. En sån blomma på en röd Gustava tänker jag mig hade varit min drömmössa. Som om det inte räckte med alla de underbara mössor du gjort...