onsdag 18 februari 2009

FAIR FASHION? del 1

I dag öppnar utställningen Fair fashion? på Nordiska museet i Stockholm som presenterar utställningen så här:
"Hur påverkas världen av det du har på dig? Hur kan du kombinera din shopping med en hållbar utveckling? Utställningen Fair Fashion? visar att det inte är bara catwalken det trampas på i modeindustrin. ..... I utställningen Fair Fashion? möter du både textilproduktionens baksidor och konkreta förslag på hur du kan förändra till det bättre. Du får inblick i kläders livscykel, från produktion till användning och förbrukning. Begreppen kring ekologisk märkning av textilier reds ut och du får en bild av vad som är tillgängligt på marknaden idag. "

Jag har blivit inbjuden att delta och har skickat in två team stickat med återvunnet garn.




Team Karin består av en mössa som också kan bli en basker, halsvärmare, torgvantar och nästan knähöga benvärmare. Svart bottenfärg med häftiga gröna och lila moucher som mönster.
Som bottenfärg har jag använt ett svart mycket tunt ullgarn, införskaffat av min moster i mitten av 50-talet. Hon hade tänkt att använda garnet som bakgrund i ett broderat draperi som skulle bli rumsavdelare i familjens omoderna etta. Men strax efteråt fick de möjlighet att hyra en modern trea och något draperi blev det aldrig. Vid en vindsröjning på 80-talet dök garnet upp och hamnade i min ägo. Där har det legat i mitt garnlager tills nu. Jag fick börja med att nysta försiktigt för det hade klistrat ihop sig lite. Jag stickade med dubbelt garn för att få en lagom kvalitet till stickor 3½.
De gröna garnerna härstammar från 70-talet då de en kort stund var en tröja till min dotter. Det var ett sticksigt garn så tröjan var aldrig populär. Jag försökte fordra den med ett bomullstyg men det blev bara klumpigt. Så den tröjan repades upp.
De lila garnerna är också upprepade barntröjor. Det var min tvillingbarnbarn som fick varsin lila mjuk babytröja. En lite mörkare och en lite ljusare. Jättefina. Det var bara det att de månader som tröjorna skulle ha passat var de varmaste på åratal så de tröjorna blev inte heller använda.
Jag har också använt ett natursvart ullgarn, som var rest efter ett par stickade strumpor, till ränder på halsvärmaren. Det berodde på att det svarta garnet inte räckte.
Knappar kommer från en 80-talsblus och skorna är second hand.



I morgon kommer Fair Fashion? del två då jag berättar om team Lisbet. Utställningen pågår till den 23 augusti.

Inga kommentarer: