torsdag 12 februari 2009

Mössorna paraderar vidare

Du har säkert märkt att jag presenterar mössorna i bokstavsordning. Det är därför det blir en sån blandning och utan inbördes ordning som det heter. Men jag kan ändå tala om att Fanny är en av mina favoriter. Fanny är en bauta-stor basker i melerat garn alldeles fullknökad (göteborgska) med moucher som tar upp meleringsfärgerna. Fanny är också en fuskolle, torgvantar och kort benvärmare. Planer på att utöka med en cape eller en jacka har funnits hela tiden men det har ännu inte blivit av.


Felicia heter nästa mössa hör till en byxdräkt i bomull som jag stickade på 70-talet. Det fanns en liten rolig väska till också. Bara mössan finns kvar. Jag har faktiskt gjort himla mycket när jag tänker efter.



Däremot är Filippa alldeles ny - stickad i höstas för att visas ihop med Filippa vante på julmarknaderna. Jag hade då missat att vanten som varit på Rydals museum blivit såld. Bilden är alltså fejkad och Filippa är i verkligheten alldeles ensam.


Nästa mössa är en ansträngning och inte speciellt omtyckt av mig. Det blir så när jag får för mig att nu ska jag göra något i exempelvis grönt utan att egentligen ha en bra idé. Fattar inte varför jag gör så. Därför har denna möss också fått ett "fjantigt" namn. Hon heter Franceska. Men jag gillar den randiga stroppen.



Dagens sista mössa, som också är lite grön och som också har en rolig variant på stropp tycker jag däremot mycket om. Hon heter Freja. Att randa från mörkt till ljust - eller tvärtom - i samma färg är något jag använder ofta. Visst blir det snyggt :-)

Nu har jag visat upp hälften av de mössor och andra huvudbonader som jag tänkt ha med i paraden. Jag hoppas att du inte tröttnat. Jag fortsätter i vilket fall som helst i morgon.

Inga kommentarer: